اخبار و مقالات

مريم گلی ضد آلزايمر و آرامبخش
تاریخ انتشار : 1395/5/5 ساعت 11:19:32
اين گياه در تمام مناطق معتدله رشد مي‌كند و داراي گل‌هاي زيبايي است و جزء گياهان معطر و خوشبو است كه طعم بسيار تلخي دارد و اين گياه آرام بخش و مقوي اعصاب است.

فارس: مريم گلي گياه دارويي است و در كتب طب سنتي به نام «مريمي» نام برده شده است و در زبان عربي «مريميه» و «شالبيه» و «مريميه صغيره» نام برده مي‌شود.

مريم گلي از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار مي‌گرفت و به عنوان داروي مؤثر براي معالجه عوارض نيش حشرات مفيد است همچنين داروي تونيك و مقوي براي تقويت روح، بدن و افزايش طول عمر به كار برده مي‌شد.

*مريم گلي ضد عفوني كننده قوي است
-----------------------------------------------

گياه مريم گلي ضد درد، آرامش بخش و براي كاهش قند خون مفيد است. برگ‌هاي مريم گلي داراي اسانس روغني فرار، ساپونين و يك ماده تلخ به نام پيكرو سالوين است و داراي خاصيت متوقف كردن رشد باكتري و داراي اسيد‌هاي آلي است همچنين داروي ضد عفوني كننده بسيار قوي است.

در آنژيم و انواع گلو درد نيز از اين گياه استفاده مي‌شود. جوشانده غليظ اين گياه اگر با آب مخلوط شود براي دردهاي مفصلي، روماتيسم و حتي راشيتيسم كودكان بسيار مفيد و مؤثر است.

اين گياه در تمام مناطق معتدله رشد مي‌كند و داراي گل‌هاي زيبايي است و جزء گياهان معطر و خوشبو است كه طعم بسيار تلخي دارد و اين گياه آرام بخش و مقوي اعصاب است.

محمد صالحي سورمقي استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار مي‌كند: مريم گلي از خانواده نعنا است كه بيشتر از برگ‌هاي آن استفاده مي‌شود؛ يك گياه تلخ مزه‌اي است، داراي اسانس و رايحه مشخصي است. به عنوان پرمصرف‌ترين گياه دارويي sayf محسوب مي‌شود.

*ضد سرطان، ضد ميكروب، آنتي اكسيدان و محرك سيستم ايمني است
--------------------------------------------------------------------------------------

به گفته وي مريم گلي ضدسرطان، ضدآلزايمر، ضدميكروب، ضدتعريق، آنتي‌اكسيدان، كاهش دهنده شير در زنان باردار، و كاهش دهنده ميل جنسي، كاهنده قند خون، قاعده‌آور و پرفشاري خون است همچنين محرك سيستم ايمني بدن و تا حدي آرام‌بخش است.

استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي‌گويد: در اروپا از در قديم‌الايام براي كاهش شير زنان استفاده مي‌شد، اين گياه ضدآلزايمر قوي است و به شكل قرص و قطره تهيه شده است و در ايران از قديم به عنوان داروي آرام‌بخش و برطرف كننده سوء هاضمه، درد و نفخ استفاده مي‌شد.

*عوارض مريم گلي
-----------------------

صالحي سورمقي اضافه مي‌كند: بر اثر مصرف مقدار زياد مريم‌گلي در مدت طولاني موجب افزايش ضربان قلب، گرگرفتگي، خشكي دهان، تشنج و سرگيجه مي‌شود.